800 milionów ludzi na świecie nie ma dostępu do zdrowej pitnej wody. Jesteśmy szczęściarzami, a mimo tego nie doceniamy jej fenomenalnych właściwości.

Każdy z nas wie, że należy pić wodę. Tylko dlaczego pijemy jej zdecydowanie za mało?
Myślę, że są to niestety złe nawyki żywieniowe sięgające nawet czasu dzieciństwa. Z własnego doświadczenia zauważyłam, że po prostu nie przepadam za jej piciem. Wciąż uczę się picia wody i muszę przyznać, że różnie mi to wychodzi. Co ciekawe, w przeciwieństwie do mnie, mój synek od malutkiego lubi wodę. Ma już 4 lata i bez butelki z wodą nigdzie się nie rusza. Pije ją małymi łyczkami w trakcie całego dnia.

Organizm z wody

Wszyscy wiemy, że składamy się w 60-70 procentach wody i z wiekiem ją tracimy. Dobre samopoczucie, wygląd i zdrowie w dużej mierze zależy właśnie od niej. Niestety większość ludzi pije jej zdecydowanie za mało. Rozwiązaniem wielu zaburzeń jest właściwie nawodnienie organizmu. Dzięki wodzie nasz organizm usuwa toksyny. Metabolity i zbędne substancje wydalane są przez nerki, wątrobę, skórę. Bez odpowiedniej ilości wody w organizmie te procesy są utrudnione.

Jak dużo pić wody?

Można przyjąć, że powinniśmy wypić 30 ml wody na kilogram masy ciała. Czyli jak ważę 62 kg, daje to 1860 ml wody dziennie.  Pamiętaj ,że organizm wydala w ciągu doby 1,5-2 litrów wody m.in. poprzez płuca podczas oddychania, skórę poprzez pocenie się czy diurezę (wydalenie moczu). Dlatego taką samą ilość powinniśmy dostarczać.

Ciekawostka

Jeśli będziesz codziennie pił/a  1,5 litry  zimnej wody, Twój organizm aby zachować homeostazę będzie musiał ją ogrzać.  Dzięki temu spali dodatkowe 50 kalorii w ciągu doby. Jeśli wejdzie Ci to w nawyk, to w ciągu tygodnia spalisz 350 kalorii. Dodatkowo jeśli wprowadzisz codziennie chłodne prysznice, Twój organizm spali kolejne kilkanaście kalorii aby przywrócić stałą temperaturę ciała a przy okazji poprawi ukrwienie i wygląd skóry.

Ważne jest abyśmy znali podstawowe zasady nawadniania się:

  • Woda powinna być lekko zasadowa, nisko zmineralizowana i niegazowana,
  • wodę należy pić systematycznie, małymi łykami przez cały dzień,
  • pijemy wodę 15-30 minut przed posiłkami,
  • nie powinno się jej spożywać podczas posiłków, ponieważ  woda rozcieńcza soki trawienne i nie trawimy pokarmu tak jak powinniśmy,
  • pić wodę można 1-2 godziny po posiłku,
  • kawa, herbata, soki owocowe, zupy nie zwalniają nas z wypicia dziennej ilości wody.

Jak zaprzyjaźnić się z wodą

Wierzę, że stopniowe wprowadzanie picia wody do naszego stylu życia sprawi, że powoli się z nią zaprzyjaźnimy. Nie jest to proste, jeśli przez kilkanaście lat nie miałeś/aś tego nawyku. Na początek możesz zrobić test i zapisywać ile wody wypijasz w ciągu dnia. Wszystko zaczyna się w naszej głowie.

  1. Codziennie z rana, zaraz po umyciu zębów wypij szklankę wody z cytryną. Postaraj się utrzymać ten nawyk przez tydzień.
  2. Kup sobie ładną i kolorową szklaną butelkę lub plastikową z filtrem. Noś ją wszędzie w torebce. Mając ją pod ręką, częściej będziesz pił/a wodę.
  3. Spraw sobie ładną szklaną karafkę do domu. Uzupełniaj ją zawsze świeżą wodą z cytryną, pomarańczą, miętą lub z tym, co lubisz. Do tego pij wodę z ładnej szklanki. Mam wrażenie, że z ładnego szkła woda smakuje lepiej. U mnie zdaje to egzamin.
  4. Przynajmniej 30 minut przed posiłkiem wypij szklankę wody. Dla mnie jest to trudne, bo często jem w biegu.To też nie jest dobry nawyk dla mojego zdrowia. Pomocny może okazać się bidon napełniony wodą, który można nosić ze sobą.
  5. Jeśli lubisz pić podczas posiłku, zamiast soku czy herbaty sięgnij po wodę gazowaną.
  6. Jeżeli masz ochotę na słodycze, napij się wody. Wypełni żołądek i jednocześnie zmniejszy to chęć podjadania. To bardzo trudne, szczególnie dla mnie dlatego w moim przypadku, po zjedzeniu czegoś słodkiego, piję kilka łyków wody. Taki kompromis.
  7. Przed pójściem spać wypij szklankę wody. W ten sposób Twój organizm łatwiej się oczyści.

Pamiętaj, że bez prawidłowego nawodnienia, spalanie tkanki tłuszczowej jest ograniczone. Jeśli planujesz korzystać z zabiegów liposukcji czy zabiegów nieinwazyjnych, musisz mieć świadomość, że woda jest niezbędna do prawidłowej rekonwalescencji po zabiegu a także do usprawnienia metabolitów i uwolnionej zawartości tkanki tłuszczowej do krwiobiegu. Nie spalisz tkanki tłuszczowej bez picia wody.

Istotne jest również uczucie pragnienia. To informacja z naszego organizmu, że jesteśmy odwodnieni. Starajmy się unikać uczucia pragnienia poprzez regularne picie wody.

Korzyści z picia wody

1. Ładny wygląd skóry, mniejsze zmarszczki, skóra jest nawilżona.
2. Mniejsze obrzęki pod oczami ale również na nogach.
3. Mijają bóle głowy, migreny są często efektem braku wody w organizmie.
4. Lepiej funkcjonują Twoje stawy, lepsze nawodnienie ułatwia odżywienie chrząstki stawowej.
5. Lepsze samopoczucie, więcej energii do pracy.
6. Zwiększa się odporność organizmu dzięki temu łapiemy mniej infekcji.
7. Oczyszczenie organizmu z toksyn.
8. Przyspiesza się metabolizm czyli łatwiej nam schudnąć.
9. Redukuje cellulit.
10. Poprawia trawienie, powstrzymuje apetyt.
11. Poprawia pamięć i koncentrację.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here