Magnez poprawia koncentrację, pamięć, działa uspokajająco, przyczynia się do obniżenia poziomu stresu. Jest niezbędny do ponad 300 reakcji w naszym organizmie. Większość z nas ma jego niedobór. Głównym tego powodem jest stres, spożywanie przetworzonej żywności, szybkie tempo życia oraz wysiłek fizyczny.

Zapotrzebowanie na magnez: kobieta: ok. 300mg/dobę, mężczyzna: ok. 375mg/dobę.
Dawka dobowa przy niedoborach to 6mg na kg/ masy ciała. Czyli jeśli ważę 62 kg razy 6mg= 372 jonów magnezu.

Badanie stężenie magnezu we krwi nie jest miarodajne, ponieważ 99% znajduje się w kościach oraz wewnątrz komórek. Dla informacji prawidłowe stężenie we krwi to 0,8-1,2 mmola na litr.

Warto wiedzieć, że magnez jest zbyt cenny dla nas, bez niego organizm nie mógłby prawidłowo pracować. Przy jego niedoborach w komórkach i we krwi, organizm pobierze go z kości. Bierze udział w setkach reakcji dlatego musi mieć możliwości jego poboru w nieprzewidzianych brakach dostawy.

Ważne abyśmy wiedzieli, że od tego czy magnez się wchłonie decyduje nasz organizm, Jeśli mamy jego zapas i nadal będziemy suplementować to nawet najlepsza postać magnezu wchłonie się tylko w znikomej ilości .

W takiej sytuacji jelita otrzymują informację, że nie ma potrzeby wchłaniać magnezu i transportować go do kości i do wnętrza komórek ponieważ jego poziom jest bezpieczny wtedy nadmiar magnezu wydalany jest z organizmu.

Jednak taka sytuacja w dzisiejszych czasach zdarza się rzadko, ponad połowa Polaków
ma niedobory magnezu. Brak magnezu może wpływać na zaburzenia metaboliczne doprowadzając w dłuższej perspektywie do insulinooporności a w konsekwencji do problemów z prawidłową wagą ciała.

Miarodajnym wskaźnikiem o jego brakach są objawy jakie wysyła nam organizm:

  • Drżenie jednej powieki, bolesne kurcze łydek, skurcze mięśni, wzmożone napięcie nerwowe, zmęczenie, osłabienie, bezsenność, bolesne miesiączki, depresja, rozdrażnienie, a nawet otyłość.

Naturalnym źródłem magnezu są m.in. orzechy, migdały, płatki owsiane, wątróbka, banany.

Przy zakupie magnezu warto zwrócić uwagę na jego formę, ilość jonów magnezu w saszetce lub tabletce i jaką ma postać. Magnez powinien być połączony z witaminą B6 w celu lepszego wchłaniania, oraz ograniczenia jego wydalania. Najlepiej wybierać postać rozpuszczalną, nie ma substancji wypełniających jak tabletki, nie obciąża żołądka.

  • Najlepiej wchłaniają się formy magnezu:
    – Cytrynian magnezu – wchłania się 90%
    – Mleczan magnezu – wchłania się 90%
    – Chelaty
  • Dobrze wchłaniają się również :
    – Asparginian
    – Chlorek magnezu
  • Powinniśmy zrezygnować z zakupu:
    – Węglanów magnezu- wchłania się 30%
    – Tlenków magnezu- wchłania się w 4%

Przykładowe produkty magnezowe dostępne w aptekach:

Przyswajalność bardzo dobra

– Daymag B6- 20 saszetek, cena od 13 zł w składzie cytrynian magnezu 2427 mg w tym jony magnezu 375 mg czyli przyswajalność 337,5 mg przyswajalnego magnezu, witamina B6 1,4 mg

– Magne B6 acitive 20saszetek; cena od ok. 24zł; w składzie: cytrynian magnezu i 150mg jonów magnezu, kwas foliowy, stevia czyli 135mg przyswajalnego magnezu.

– Magne B6 MAX 50 tabletek; cena od ok. 14,50zł; w składzie: cytrynian magnezu i 100mg jonów magnezu czyli 90mg przyswajalnego magnezu.

– MagMax b6 50 tabletek; cena ok. 11zł, w składzie: 687mg cytrynianu magnezu, w tym 110mg magnezu. Przyswajalność: 99mg magnezu.

Przyswajalność słaba:

– NEOMAG Forte 50 tabletek; cena ok. 8,89 zł; skład: węglan magnezu i 100 mg jonów magnezu. Przyswajalność: 30 mg magnezu

– Magnefar Cardio 60 tabletek, cena ok. 17,49 zł, w składzie: cytrynian magnezu i 32 mg jonów magnezu. Przyswajalność: 29 mg

– Magnez z witamina B6 Solgar 100 tabletek, cena 33 zł; skład: tlenek magnezu 400 mg, czyli 16 mg przyswajalnego magnezu, witamina B6 25 mg.

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here